mandag 7. februar 2011

Mmmm...

Mandag er STORESØSTERS hjemmedag, og da er baking et av HØYDEPUNKTENE. Det må vel sies at det ikke er selve bakinga som i størst grad fanger storesøsters OPPMERKSOMHET, jenta har nemlig skjønt at det VIKTIGSTE når man baker er å slikke bollen..!  I dag har vi fylt opp en boks med DEILIGE knekkebrød...SUNNE er de også:) 


Denne NYDELIGE boksen har jeg fått av min snille MAMMA, som igjen hadde fått den etter sin mamma. Jeg lånte den i fjor, og glemte visst helt å levere den tilbake...Mamma skjønte tegninga og sa at boksen var min:)

Nå rommer den de DEILIGSTE knekkebrød:

4 dl grov sammalt hvete
4 dl store havregryn
2 dl solsikkekjerner
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann
1 terning kjøttbuljong
Maldonsalt

Bland sammen alt det tørre og rør inn vannet. Dekk to stekebrett med bakepapir og fordel deigen utover med en slikkepott slik at overflate blir jevn, Del deigen i passende stykker før steking. 

160 grader varmluft.
Stek et brett øverst og ett brett nederst i ovnen i 1 time og 10 minutter. Bytt plass på stekebrettene halvveis i steketiden.
Avkjøl på rist og bryt opp i biter.



Enklere enn du tror- og kjempegodt!! 
Min favoritt er knekkebrød med smør og hvitost!! Og de smaker enda bedre sammen med en kopp te:)

1 kommentar:

  1. Nam! Prøvde meg på disse i forrige uke, men du, jeg har nok ikke anlegg for knekkebrødbaking. Og ikke steikovn heller... (fant ut at jeg manglet varmlufta...)

    For en nydelig blogg! Det er godt å være her:)
    Tusen takk for deilig lunsj og selskap hos dere!!! Det var så koselig! Ha-ha:D Ja, har hun fortsatt å kaste ting ned trappa eller? Når en ikke har trapp selv må visst alt testes ut... Sorry for det asså:D

    Ha en fin kveld! klæm:)

    SvarSlett